Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Eva Overbeek - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Eva Overbeek - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

23 December 2013 | Peru, Arequipa

Wat vliegt de tijd. Kerst is alweer bijna aangekomen. Wat erg vreemd is nu het hier met de dag warmer en zonniger is, maar hé, mij hoor je niet klagen!
Inmiddels zijn we alweer 2 weken in Aequipa en we hebben het ontzettend naar onze zin. We doen lekker rustig aan. Op de tour naar de 'Cañon del coca' een week geleden na dan. Het was een tour van 3 dagen.
Om 2 uur 's nachts stonden we al op om te vertrekken. Met een busje werden we naar de cañon gebracht. Na een flink ontbijt kwamen we rond 9 uur aankwamen bij de Cruz de condor, een uitkijkpunt om condors te bekijken! Maar helaas, ze hadden geen zin om vroeg hun nest uit te komen dus toen we verder moesten hadden we helaas geen condor gezien. Gelukkig wisten we er vanuit het busje nog eentje hoog in de lucht te spotten.
Na een ruige bustocht kwamen we aan bij Pampa San Miguel (3289m) , het beginpunt van onze wandelroute. Die bestond uit bijna 1000 meter dalen. Klinkt relaxt, maar na een tijdje voel je het toch echt in je kuiten, knieën en billen. Op dat moment was ik even heel blij met alle squats die ik bij zumba heb moeten doorstaan. Zo'n 3 uur later kwamen San Juan de Cuccho (2300m). Daar hebben we even onze pijnlijke voetjes in de Colca rivier laten zakken om vervolgens nog een uur te lopen naar onze slaapplek. Na de lunch die we daar kregen hebben we lekker de hele middag in het zonnetje gezeten.
De volgende dag begonnen we om 9 uur en was het 2 uurtjes lopen naar Sangalle (2160m) , ook wel bekend als de oase. Eerst een flink stuk omhoog om vervolgens weer met flinke spierpijn van de vorige dag te dalen. De oase bestaat eigenlijk uit alleen maar bungalows en zwembaden. We keken er dus ook al de hele ochtend naar uit om een middagje lekker aan het zwembad te liggen. Maar mooi weer blijken Felipe en ik alleen te hebben tijdens de wandeltochten. Vooral tijdens het stijgen is de zon er altijd voor ons... Maar tijdens ons middagje zwembad begon het te regenen. Wij balen, maar aan de andere kant blij dat het de eerste keer is dat we balen dat het regent. Tot nu toe is het weer namelijk geweldig (heb jij hier soms iets mee te maken mama?). De laatste dag moesten we om 5 uur in de ochtend alweer klaar staan voor de laatste wandeltocht naar Cabanaconde (3280m). Want betekent dat we meer dan 1000 meter omhoog moesten. Een tocht van gemiddeld 3 uur. En wat was dat zwaar. Heel gelukkig was ik met het feit dat de zon nog niet op was, minder gelukkig was ik met het feit dat ons water halverwege op was. De rug van een ezel die langs strompelt heeft er nog nooit zo verleidelijk uit gezien. Maar Felipe en ik hielden vol en na 2 uur en 3 kwartier liepen we een laatste helling over en zagen daar een tafel vol water en Inca cola staan. Heb nog nooit zo snel een flesje water leeggedronken. Ik was ontzettend trots op ons dat we het zo snel gedaan hadden en er pas 2 man voor ons was aangekomen. Wat betekende dat ik als eerste meisje boven was! En toen pas was het tijd voor ontbijt. Na het ontbijt gingen we door naar weer thermische baden! Heerlijk een uurtje in drinkwater gedreven. Daarna lunchen waar een mega buffet klaarstond. Heerlijk gegeten en toen gingen we alweer met de bus terug naar Arequipa. Onderweg stopte we nog even op 4900 m om een grote hoogvlakte met lama's te bekijken.
Toen was de tour alweer voorbij en gingen we verder met rustig aan doen. Toch doen we tegelijkertijd ook weer heel veel. Gisteren zijn we bijvoorbeeld met een neef van Felipe meegegaan naar een arme wijk aan de rand van arequipa om daar kerstcadeautjes uit te delen. Inclusief kerstman! Mooi om te zien hoe blij we kinderen konden maken met chocomelk, een broodje, koekjes en een bal.
We hebben inmiddels heel Arequipa verkend en zo moeten we er weer vandoor om kerstcadeautjes te kopen voor Felipes neefje en nichtje met wie we het supergezellig hebben! Verder wonen hier nog twee tantes en een oom van Felipe. Ook Felipes papa en mama zijn hier. En Felipes oma woont hier. Jammer genoeg kan ze niks zelf en moet constant iemand bij haar blijven. Hoewel Felipes oma aan het dementeren is, onthoudt ze best veel. Ze weet gewoon wie ik ben. Ze vraagt ook naar me als ik er niet ben. Gisteren bijvoorbeeld waren Felipes tantes en z'n ouders en hij een heel serieus gesprek aan het voeren in haar kamer. Zn oma krijgt er dan niks van mee omdat ze slechthorend is. Vraagt ze uit het niets: 'Wat voor shampoo gebruikt Eva?' Terwijl ik niet eens in de buurt was. Vond ze mijn haar zo mooi. Toen heeft Rosario uitgelegd dat ik blond ben.

Felipe en ik wensen iedereen natuurlijk een hele fijne kerst! En alvast een gelukkig nieuwjaar, maar voor die tijd spreken we je vast nog wel ;)

• 24 December 2013 - 13:15

Oma Janssen:

Hallo meiske, weer een heel mooi verslag en mooie foto's.
    Inderdaad het is alweer bijna kerst de tijd gaat snel, toch zie ik alweer uit naar je terugkeer vanuit het mooie Peru.
    Ik wens jou, Felipe en de hele familie mooie Kerstdagen, een gelukkig nieuwjaar en tot ziens.
    Oma Janssen XXX

• 24 December 2013 - 13:45

Opa:

Hallo lieve kleindochter,

Het is weer een leuk verslag. Hartstikke bedankt. We kijken er steeds erg naar uit en genieten er van. Heel fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Hier heeft het vanacht gestormd. Bij ons achter bij het speeltuintje is de dakbedekking van de hele rij huizen gewaaid. Maar gelukkig geen persoonlijke ongelukken. Wij gaan zo zoetjes aan voorbereidingen treffen voor de eetbijeenkomst morgen in Zeeland, waarvoor iedereen een bijdrage moet leveren. Behalve Jeanette en Nanne, want die zijn nog op wintersport en komen pas eerste Kerstdag in de loop van de dag naar huis. Hopelijk zijn ze op tijd anders vinden ze de hond in de pot. Of misschien wel knorretje.
    Natuurlijk wens ik jou Felipe en zijn hele familie hele fijne feestdagen, maar vooral een Stichtelijke Kerstmis.

groetjes van opa.

• 24 December 2013 - 17:04

Hans:

Hey schatje,
    Weer heerlijke berichten. Klaag maar niet over het weer. Het is hier helemaal niks. Regen en storm. Gelukkig is het binnen warm. We zijn natuurlijk weer lekker aan het koken voor het kerstdiner met de Overbeekjes. Wat ga je missen: Gevulde paprika, witlofbootje met appel en spekjes, vis op 3 manieren: zalm-rolletje, soepje met rivierkreeftje en spinzie met garnaaltjes, Ossobuco ala Milanese met Risotto en pasta en het Schotse toetje kun je zelf raden. Wat je niet hoeft te missen is de Parma-ham. Die krijgen we niet op, denk ik.
    Maar ik denk dat je daar ook niets tekort zult komen. Probeer wat receptjes te ritselen om thuis te laten proeven. Tot snel.
    Pa.

• 25 December 2013 - 01:10

Mamma:

Hee meisje,
    Leuk om te lezen. We hebben net ons kerstdiner gehad, was erg lekker en gezellig. Jullie moeten nog beginnen, wel raar. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben in Arequipa, lijkt me helemaal geweldig om zo'n stad te leren kennen. En ook fijn dat je de oma van Felipe leert kennen, en je hebt ook mooi haar!
    Lieve groeten, mama

• 25 December 2013 - 14:35

Andere Opa:

Hallo Eva en Felipe,
    Wat een mooi verslag, prachtige foto's en spectaculaire filmpjes uit Peru. Wij kriigen er ook zin in maar dat zal er waarschijnlijk wel niet meer van komen. Onze voorgaande reageerders hebben bijna al het gras voor onze voeten weggemaaid. Helaas hebben we jullie gemist op het heerlijke kerstdiner. We hebben Eva nog wel even op skype gezien.Hopelijk zijn jullie er volgend jaar wèl weer life bij.
    We zijn erg benieuwd naar jullie mondelinge verhalen en belevenissen.
    Het is nog onzeker of we bij jullie aankomst op Schiphol erbij kunnen zijn want oma krijgt op 14 januari een nieuwe linkerheup.
    Geniet daar nog lekker van de komende dagen en we wensen jullie een behouden thuiskomst.
    Groeten en een big hug van oma en opa O.